Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Diagnose, subacromial impingement

Skulder, inneklemmingssyndrom

Ved inneklemmingssyndrom er det liten plass mellom selve skulderkulen (det vil si øvre del av overarmen) og beinet over (som er en del av skulderbladet). Dette kan føre til smerte og problemer med å bruke armen i det daglige.

De fleste pasienter vil ha god effekt av treningsterapi hos fysioterapeut. Fastlegen skriver ut en henvisning. Du får selv ansvar for å bestille time ved et fysioterapiinstitutt. Dersom du har forsøkt tilstrekkelig behandling i 3-6 måneder uten bedring av symptomene dine kan du ha behov for operasjon. Fastlege, manuell terapeut og kiropraktor kan sende en henvisning til ortoped.

Henvisning og vurdering

Når du har blitt henvist på grunn av inneklemmingssyndrom, vil du bli innkalt til undersøkelse hos skulderortoped.

Utredning

Hos skulderortoped vil du gjennomgå en grundig klinisk undersøkelse. Ortopeden vurderer behov for tilleggsundersøkelser som for eksempel røntgen, ultralyd eller MR. Basert på funn i undersøkelse og samtale vil dere bli enige om videre behandlingsplan.

Dersom du anbefales operasjon kan det være ventetid. I denne perioden er det en fordel at du fortsetter behandling hos fysioterapeut eller gjør øvelser på egenhånd. Formålet med behandlingen er å hindre stivhet i skulderen, redusere smerte og forberede deg til operasjon og trening du må gjøre etterpå. Se informasjonsskriv «Til deg som skal skulderopereres».

Behandling

Omtrent to uker før operasjon vil du komme inn til vår mottakspoliklinikk dersom du ikke skal opereres ved dagkirurgisk senter. På mottakspoliklinikken vil du gjennomgå de siste forberedende undersøkelsene du trenger og få mer informasjon om hva som skal skje når du innlegges.

Operasjonen foregår artroskopisk (kikkhullskirurgi). Betent vev og ben som lager dårlige plassforhold i leddet kan fjernes. Operasjonen tar vanligvis under en time. De fleste pasientene skrives ut operasjonsdagen, noen trenger å bli natten over.

Det finnes ingen absolutte restriksjoner etter denne typen operasjon, men beskjeder gitt i operasjonsbeskrivelsen skal alltid følges. Arbeid med armen i eller over skuldernivå, ensidig og/eller tungt arbeid anbefales ikke de første 10-12 ukene. De fleste pasienter skal ikke bruke fatle, men en enkel fatle kan brukes ved behov i noen dager om du har mye smerte.

Oppfølging

Er du på sykehuset dagen etter operasjonen, kommer fysioterapeut til deg og gjennomgår øvelser og informasjon. Vi anbefaler at du starter opptrening hos fysioterapeut 1-2 uker etter hjemreise. Fysioterapi og egentrening er helt nødvendig for å få et godt resultat etter operasjon. 

Ved behov vil du få resept på smertestillende når du reiser fra sykehuset.

Lengde på sykemelding vil bestemmes av blant annet arbeidssituasjon og omfang av plager. Vanligvis skriver ortoped ut den første sykemeldingen og fastlege kan forlenge denne ved behov.

Du vil bli innkalt til kontroll hos oss 3-4 måneder etter operasjon. Har du spørsmål som din behandlende fysioterapeut ikke kan svare på før denne tid, er du velkommen til å ta kontakt. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Vær oppmerksom

Sårinfeksjon er en sjelden komplikasjon etter operasjon.

Ta kontakt med sykehuset dersom du opplever følgende symptomer:

Feber

Frostanfall

Rødhet eller puss fra sårene

Kontakt

Haraldsplass diakonale sykehus Haraldsplass diakonale sykehus

Haraldsplass diakonale sykehus

Ulriksdal 8

5009 Bergen

Transport

Nytt kjøremønster 

Bybanen linje 2 er i full drift. Dette har ført til endringer for kjøremønster til og fra Haraldsplass. Den midlertidige inn og ut kjøring til Årstadveien er stengt for trafikk, og inn- og utkjøring til Haraldsplass er fra rundkjøringen v/ Ulriksdal Helsepark (klikk på lenke for figur av kjøremønster).​

Kart
Kjøremønster til Haraldsplass parkering.

Parkeringsanlegg på Haraldsplass

Parkeringsanlegget har en kapasitet på 347 plasser i et moderne og praktisk anlegg der alle skal være sikret plass når de trenger det. Max høyde i parkeringsanlegget er 2,10 m.
 
Mann ved dør i parkeringsanlegg. Foto
Det er direkte oppgang fra P-anlegget til sykehuset.

For pasienter med bevegelsesutfordringer finnes det et fåtall plasser tilgjengelig i sykehusets bakgård. Timeavtale og parkeringsbillett må legges i bilens vindu.

Av- og påstigning

Kjør veien langs Møllendalselven opp til ny hovedinngang der det er av- og påstigning.

Allmenn parkering

Sving inn i P-anlegget, avkjørsel til høyre før nytt sykehusbygg.
All parkering skal foregå i parkeringshallen, både ansatte, pasienter og besøkende.

Handikapparkering

Handikapparkeringsplassene er godt skiltet og er tilrettelagt utendørs og i P-hall, nær innganger til sykehuset. Følg skilt til plassene. Husk parkeringsbevis i vinduet. Handikap parkering er gratis. Det er 10 HC-plasser i fjellhallen.

El-biler (ladbare kjøretøy)

Plassene er godt skiltet i første P-hallen du kommer til. 10 Amp kontakt er tilgjengelig. Det er totalt 24 plasser for ladbare kjøretøy i P-hallen. Ansatte, pasienter og pårørende kan benytte disse plassene.

Dersom du ikke trenger å lade bilen så kan du parkere hvor som helst ellers i anlegget. Vi gjør oppmerksom på at det er innført gebyr (bot) for de som står på el-bil plasser i Haraldsplass parkeringsanlegg uten tilplugget ladekabel. Dette gjør vi for at vi skal sikre at flest mulig av de som trenger å lade faktisk får en mulighet til å få ladet el bilen sin. Takk for at du tar hensyn til andre el-biler som trenger lading.

Fra 1. januar 2023 vil det påløpe betaling for lading i Haraldsplass Parkering. Se priser under. 

Reserverte plasser utendørs

Det vil være noen reserverte plasser utendørs for ambulanse, taxi, HC, tjenestebiler og ansatte med eget kort. Ulovlig parkering på medfører kontrollavgift på 650 kr og fare for borttauing for bileiers regning.

Betaling i P-anlegg

Sesam Sesam benyttes som parkeringssystem i Haraldsplass sitt parkeringsanlegg. Med denne løsningen kan du kjøre inn og ut av parkeringsanlegget uten å måtte trekke billett.

Sesam Sesam er lett å bruke, uansett hvordan du velger å betale. Appen krever kun engangsregistrering, deretter skjer resten helt automatisk uten at du trenger å tenke på det. Dersom du foretrekker å betale selv etter hver parkering, kan du gjøre det på en betalingsautomat ved å taste inn ditt bilnummer, eller på nettsiden når du kommer hjem. Du kan også få tilsendt faktura i posten, men vær oppmerksom på at det da vil påløpe ekstra kostnader.
Sesam Sesam-appen finner du på Google Play og i App Store. Registreringen skjer direkte i appen. Du kan også registrere deg på nettsiden​ og deg av samme, enkle parkeringen.​

Du kan betale med bankkort og kontant ved automat i parkeringshall 1A ved trappen, eller dra bankkort ved inn og utkjøring. Priser står oppslått ved parkeringsautomat. ​Ansatte som har kjøpt parkeringsavtale til parkeringsanlegg skal parkere på oppmerkede felt i parkeringsanlegget. Gyldig parkeringsavtale aktiveres i Sesam Sesam ved nummerskiltgjenkjenning ved innkjøring.​

Inn og ut av P-anlegget på nattestid

Porter og dører holdes lukket kl 2300 - 0600. Om natten åpner kjøreporten automatisk når du kjører bilen inn mot porten (både innen- og utenfra). Dør for gående åpnes ved trykk på knappen ved innside dør. Kommer du fra utsiden og skal hente bilen, taster du inn nummeret som står på parkeringsbilletten (6 siffer) eller de 4 siste sifrene på bankkortet du brukte på vei inn. Dersom dette ikke fungerer, trykk på knappen for kontakt med betjening, så får du hjelp døgnet rundt!

Pasientrettigheter/reiserefusjon

Noen pasienter har rett på å få dekket bruk av bil for å komme seg til behandling. Informasjon om refusjon av reiseutgifter får du på: pasientreiser.no eller ring 05515.

Priser parkering i fjellhall fra 1. januar 2024​

  • Kl 08:00 - 17:00 kr 16 per påbegynte 20. minutt - maks 200 kr per døgn
  • Kl 17:00 - 21:00 kr 16 per påbegynte 30. minutt
  • Kl 21:00 - 08:00 kr 11 per påbegynte time, maks kr 50 per natt

Betalingskort og kontanter kan brukes i betalingsautomat. Betalingskort kan benyttes i bom ved innkjøring/utkjøring.

  • Maks pr døgn kr 200
  • Kontrollgebyr kr 650

Priser for lading i fjellhall fra 1. januar 2023

  • ​​​​Alle dager 00 - 24 kr. 8 per time (belastes per minutt)

​Ladeavgift beregnes automatisk så lenge bilen står parkert på en ladeplass. ​​

Langtidspasienter og parkering

Ved innleggelser i 7 dager eller mer kan pasient/pårørende kjøpe ukes P-kort til kr 400 pr uke. Avdelingen der pasient er innlagt, må gi attestasjon på eget skjema.

 

​Sykkelparkering ved Haraldsplass diakonale sykehus

For besøkende ved Haraldsplass diakonale sykehus er det mulig å benytte seg av sykkelparkering utenfor hovedinngangen. Det ligger også sykkelparkering ved Aléen. Den er plassert mellom det nye hovedbygget og det gamle. 

​​Det er flere offentlige transportalternativer for å komme seg til Haraldsplass Diakonale Sykehus. Flere bussruter og bybanen linje 2 stopper like ved sykehuset. 

Her kan du lese mer.​

Praktisk informasjon

Sykehusapoteket på Haraldsplass​

Det nye sykehusapoteket ligger sentralt plassert rett innenfor døren ved den gamle hovedinngangen til sykehuset.

Apoteket er åpent mandag til fredag fra 08.30-16.00.

E-post: haraldsplass@sav.no

Telefon: 91 55 92 51

Telefaks: 55 97 85 81

Sykehusapoteket Haraldsplass

​Besøkstider

Besøkstid ved sykehuset er mellom kl.17.00 - 20.00, alle ukedager. Pasienter kan også ta imot besøk i sykehusets fellesrom utenom visittidene, men pårørende må i forkant gjøre avtale med den aktuelle avdelingen. 

Barn er velkommen sammen med voksne. Personer med feber, forkjølelse eller andre infeksjoner bør ikke besøke innlagte pasienter. Ved tvil kan personalet rådspørres.

For enkelte avdelinger gjelder egne besøksregler. Dette gjelder for eksempel MIPO (Medisinsk intensin postoperativ).

Dersom pårørende har noe de skal levere til inneliggende pasienter, må dette leveres før kl. 21.00.

Telefontider

Sentralbord/resepsjon: 55 97 85 00  

Resepsjonen er åpen mellom 06.30-21.00 på hverdager, og mellom 07.00-21.00 på lørdag og søndag/helligdager. 

Åpningstider telefonhenvendelser til poliklinikk, sengeavdeling og radiologisk: 

08.30 - 15.00

Avvikende telefontider i ferie og høytider 

 

Pasienter og besøkende kan bruke gratis trådløst internett på sykehuset.

​Tilgang til gjestenettet på sykehuset

  • Koble til nettverket "gjest.ihelse.net".

  • Åpne nettleseren din (Safari, Chrome, Firefox, Internet Explorer etc.) for å få opp påloggingssiden.

Slik kobler du deg på som ny bruker

  • Velg «registrer deg».

  • Les gjennom vilkårene og godkjenn.

  • Skriv inn mobilnummeret du ønsker påloggingsinformasjon sendt til og opprett konto. 

  • Du vil motta en SMS og blir automatisk sendt til påloggingssiden. Her kan du logge inn med ditt brukernavn og passord.

  • Tilgangen du får til internett varer i 24 dager. Etter det må du be om nytt brukernavn og passord. 

For eksisterende bruker (siste 24 dager)

  • Se tekstmelding du har fått med brukernavn og passord

  • Skriv inn brukernavn og passord og trykk send inn

Årsaken til at du må logge inn er krav til sikkerhet i sykehusnettverket.

Sykehuset benytter samme type løsning som flyplasser og hotell.

​​Pasienter og pårørende er hjertelig velkomne til å bruke Café Linde og kaffebaren Haralds som ligger like innenfor den gamle hovedinngangen til sykehuset. 

Sykehuset har også Narvesen kiosk i plan U2 i nybygget, der du kan få kjøpt noe mat, i tillegg til vanlige kioskvarer, blomster og kort.

​Åpningstider Linde café: 

Mandag-fredag: kl. 07.30-16.00 
Lørdag og søndag: stengt.

Åpningstider Haralds kaffebar

Mandag-fredag kl. 06.45-18.00

​Lørdag og søndag: stengt. 

Åpningstider Narvesen kiosk: 

Mandag-fredag: kl. 07.00-21.00
Lørdag og søndag: kl. 10.00-19.00

Dagligvarebutikk i nærområdet:

Rema1000 Haukelandsveien (ekstern lenke).

Ca. 5 minutters gange fra sykehusets hovedinngang.​

​​​​​​​​Vi ønsker å møte den enkelte med respekt. Som sykehusprester har vi bred erfaring og høy kompetanse i å samtale med mennesker i ulike livssituasjoner. 

Her kan du lese mer om prestetjenesten​