Haraldsplass har de siste årene tatt i bruk løsninger for å følge opp og kommunisere bedre med pasientene, og for at mest mulig av tiden skal brukes sammen med pasienten. Ny teknologi muliggjør tettere oppfølging mellom konsultasjoner, og mer målrettet pasientbehandling både fysisk på sykehuset og eksempelvis i hjemmet eller sammen med fastlege. Samtidig må vi sikre like gode løsninger for de pasientene som ikke mestrer den digitale hverdagen i like stor grad.
MÅL: Tettere oppfølging av pasienten ved hjelp av digitale verktøy
Hvordan:
- Tilby avstandsoppfølging til egnede pasienter som mestrer teknologi
- Bruke digitale verktøy for å dekke pasienten og pårørendes informasjonsbehov
- Det pasienten selv kan gjøre digitalt skal pasienten settes i stand til å gjøre selv
En stor pasientsikkerhetsrisiko er ulike kliniske system som i liten grad kommuniserer med hverandre. Dette skaper frustrasjon hos medarbeidere og øker risikoen for at det skjer feil mellom systemer og i overgangene mellom behandlingsnivå. Det er derfor nødvendig med en klinisk arbeidsflate slik at vi unngår dobbeltdokumentasjon og feil. Pilotering av pasientens legemiddelliste på Haraldsplass som er avgjørende for at ulike behandlere skal få samme informasjon, er et eksempel på nødvendig utvikling.
MÅL: Vi har brukervennlige løsninger og medarbeidere med høy digital kompetanse
Hvordan: