Tett samarbeid med pasienten og pårørende er viktig for at den enkelte pasient skal få god nytte av behandlingen og opparbeide egen helsekompetanse. Det er store gevinster for både pasientene, pårørende og for samfunnet å involvere, kommunisere og lære videre viktig kompetanse til pasient og eventuelt hovedpårørende. Involvering av brukere
på strategisk-, tjeneste- og individnivå er viktig for god
utvikling
av sykehuset.
MÅL: Pasientene deltar aktivt i behandlingen og opplever mestring gjennom pasientforløpet
Hvordan:
Vi har tilpasset opplæring og god kommunikasjon med pasienten for å sette pasienten i stand til å opparbeide kompetanse om egen sykdom og for at vedkommende kan delta aktivt i egen behandling
Øke bruken av Lærings- og mestringssenteret (LMS)
Vi er tilgjengelig for god kommunikasjon og samarbeid med pårørende, og
hovedpårørende har
tilbud om å delta på relevante arenaer
Brukerrepresentanter med relevant kompetanse skal være en sentral del av tjenesteutviklingen
- Våre medarbeidere skal øke kunnskap om pasienter med demens for å være et demensvennlig sykehus
Kompleksiteten
i sykehusbehandling gjør at risikoen for feilbehandling er høy på et sykehus.
Med gode systemer for å lære av feil, og systematisk arbeid med å forebygge
feil reduserer vi risikoen for pasientene til et minimum. Hyppig øving på
risikosituasjoner er et viktig verktøy for å bli bedre. Trygge medarbeidere som
gir beskjed når pasienten utsettes for mulig risiko er viktigst for å sikre
trygg pasientbehandling.
MÅL: Sykehuset har god pasientsikkerhetskultur og leverer gode resultater på kvalitetsmålinger
Hvordan:
- Det er åpenhetskultur og faste møtepunkter om feil og forbedringsmuligheter, og medarbeidere melder uønskede hendelser
- Vi skal arbeide forebyggende for å unngå feil
- Simulering brukes aktivt som forbedringsverktøy
- Tilbakemeldinger fra pasienter og pårørende legges til grunn i forbedringsarbeid