Lovens tre plikter:
- Gjennomfør aktsomhetsvurdering
- Redegjøre årlig for aktsomhetsvurderingene
- Informere ved forespørsel om aktsomhetsvurderingene
Gjennomfør aktsomhetsvurdering
Aktsomhetsvurderinger skal kartlegge, vurdere og håndtere risiko for faktiske og potensielle negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår. Dette for å være bevisst som virksomheten enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjede eller forretningspartnere (leverandør-/verdikjede).
Leverandørkjede: Enhver i kjeden av leverandører og underleverandører som leverer eller produserer varer, tjenester eller andre innsatsfaktorer som inngår i en virksomhets levering av tjenester eller produksjon av varer fra råvarestadiet til ferdig produkt.
Forretningspartner: Enhver som leverer varer eller tjenester direkte til virksomheten, men som ikke er en del av leverandørkjeden.
Redegjøre årlig for aktsomhetsvurderingene
Årlig skal det redegjøres en aktsomhetsvurdering for å sikre at arbeidet for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er ivaretatt hos våre leverandører.
Informere ved forespørsel om aktsomhetsvurderingene
Med åpenhetsloven kan alle kreve å få informasjon fra virksomhetene om hvordan de håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser som er vurdert i aktsomhetsvurderingene. Dette kaller vi informasjonskrav.
Hvordan Haraldsplass diakonale sykehus jobber for å hindre menneskerettighetsbrudd og uanstendig arbeidsliv kan du lese i aktsomhetsredegjørelse 2023. Her finner du Noklus sin aksomhetsvudering 2023.
Henvendelser til Haraldsplass diakonale sykehus om innsiktkrav etter åpenhetsloven kan du sende en e-post til apenhetsloven@haraldsplass.no