Helsefaglig kontorpersonell i møte med fremtidens utfordringer
Den voksende andelen eldre i befolkningen vil skape et økende press på helsevesenets ressurser. For å møte disse utfordringene må vi tenke nytt om oppgavedeling og utvikle smarte løsninger for å utnytte tid og kompetanse på tvers av yrkesgrupper.
Helsefaglig kontorpersonell er til stede overalt på sykehuset: ofte er de blant de første en pasient møter ved hovedresepsjonen, de som veileder pårørende til riktig rom på sengeposten, planlegger alle pasientkonsultasjoner til poliklinikk og operasjon, eller de som svarer når noen ringer til sykehuset.
– Jeg synes det er et flott yrke. Arbeidshverdagen er svært variert, og jeg møter stadig nye utfordringer. Jeg lærer noe nytt hver dag, sier Maren, helsefaglig kontorpersonell i akuttmottak og observasjonspost.
Dette er en faggruppe med mange og varierte arbeidsoppgaver – og behovet for deres kompetanse vil bare øke.
Utnytte ressurser på best mulig måte
– De siste årene har vi på Haraldsplass arbeidet for å automatisere og digitalisere oppgaver som ikke krever menneskelig håndtering. Tidligere måtte alle pasienter henvende seg i resepsjonen før en avtale, men nå har vi digital innsjekk via SMS. Betaling skjer også digitalt, via Vipps, i stedet for faktura eller betaling i avdelingen, tar administrerende direktør Kjerstin Fyllingen frem som et eksempel på digitalisering gjort de siste årene.
Dette er bare ett av mange eksempler på hvordan teknologi kan lette hverdagen for helsepersonell.
Med flere eldre og økt press på helsetjenestene, blir det viktigere enn noen gang å frigjøre tid for leger og sykepleiere, slik at de kan fokusere på pasientnære oppgaver.
– Helsefaglig kontorpersonell spiller en viktig rolle i denne omstillingen, og vi ser nå på hvilke oppgaver de kan overta for å utnytte ressursene best mulig. Kan de for eksempel ta blodprøver? Hjelpe til med flere administrative oppgaver som helsepersonell i dag håndterer? fortsetter Fyllingen.
Flere blant gruppen helsefaglig kontorpersonell uttrykker selv et ønske om mer ansvar, som Maren og Gina:
– Jeg tar gjerne mer ansvar, som for eksempel å fylle inn som vaktleder i akuttmottaket. Nylig begynte jeg med blodprøvetaking, forteller Maren.
– Jeg kunne også tenkt meg mer ansvar og flere administrative oppgaver. Jeg er i overkant glad i logistikkplanlegging, samtidig som jeg også stor pris på det fysiske møtet med pasientene, sier Gina Helgheim, helsefaglig kontorpersonell i rehabiliteringstjenesten.
Limet i sykehuset
På Haraldsplass diakonale sykehus arbeider det ca. 60 personer som defineres som helsefaglig kontorpersonell. Disse er fordelt på medisinsk klinikk, kirurgisk klinikk og klinikk for diagnostikk og fellestjenester. Lederne er spente på den utviklingen faggruppen deres har i vente.
– Denne faggruppen innehar mye kompetanse som er verdifull for sykehuset sin daglige drift. Flere er autoriserte helsesekretærer blir en viktig ressurs i tiden fremover med mangel på blant annet bioingeniører og sykepleiere, sier Lene Brath Hansen, leder for helsefaglig kontorpersonell under medisinsk klinikk.
Faggruppen har vært en viktig del av driften i sykehuset i lang tid.
– Vi har også en breddekompetanse som er verdifull. Faggruppen arbeider med et bredt spekter av oppgaver i sykehuset, og har en totaloversikt over pasientstrømmen i sykehuset, sier Birthe Solum, leder for helsefaglig kontorpersonell under KDF.
– Som administrerende direktør Kjerstin Fyllingen sier, vi er limet i sykehuset, legger Lin Merethe Torgersen til, leder for helsefaglig kontorpersonell under kirurgisk klinikk.
Helsefaglig kontorpersonell
- På Haraldsplass ligger helsefaglig kontorpersonell under de tre avdelingene medisinsk merkantil, kirurgisk merkantil og KDF merkantil.
- Merkantile ressurser består av sekretærer, medisinske sekretærer og helsesekretærer.
- På Haraldsplass har vi rundt 60 ansatte som er definert som helsefaglig kontorpersonell.