Årsrapport 2024
Klinisk etisk-komité
Klinisk etikk-komité (KEK) ved Haraldsplass diakonale sykehus skal bidra til høynet etisk bevissthet og til å kvalitetssikre vanskelige verdiavveininger, til beste for pasienten, pårørende og helsepersonell.
Arbeidsform
Komitéen har en fri og uavhengig stilling både i forhold til ledelsen og andre organer på sykehuset. Medlemmene er oppnevnt av administrerende direktør. Senter for medisinsk etikk (SME) har nasjonalt ansvar for koordinering, fagutvikling og kvalitetssikring av komitéenes arbeid (kurs, konferanser, forskning, undervisning og rådgivning). Alle kan henvende seg til KEK. Det er ikke regelbundet hvordan saker skal meldes. Henvendelser blir rettet til både enkeltmedlemmer og til komitéens felles e-post.
Ved behandling av innmeldte saker, etterstreber komitéen å møte berørte parter i saken. Lokale medlemmer av komitéen har oftest kontakt på forhånd med dem som presenterer problemet. Ved behov for videre drøfting, kaller KEK inn involverte parter for å drøfte det etiske dilemmaet på et overordnet nivå. KEK drøfter sakene anonymt så langt råd er, og har ikke innsyn i journal.
Alle involverte som har vært på drøftingsmøte med komitéen i 2024 har fått tilsendt et notat om saken og gitt mulighet til å ta kontakt med komitéen dersom noe er uklart. Behandlingsansvarlig lege, eller kontaktperson i avdelingen, får ansvar for videre håndtering av det ferdige notatet, inkludert å legge det i pasientens journal dersom det er aktuelt.
I 2024 har KEK hatt noen av disse temaene oppe til drøfting:
- Priotiteringer i sykehus – KEKs rolle
- Synergi og personalsaker
- Uenighet om kritiske beslutninger, som ofte fører til moralsk stress for helsepersonell
- Etiske utfordringer ved filming, fotografering og lydopptak
- Sak fra en kommune angående veiledning
- Bør helsepersonell be for pasient og pårørende
Medlemmer fra KEK har også deltatt på debrifing med sykepleiere og behandlingsansvarlig lege.