Årsrapport 2024

Kvalitet og pasientsikkerhet

Sykehuset skiller seg i 2024 ut med svært gode målinger i kvalitetsregistrene, som måler kvaliteten i pasientbehandlingen på Haraldsplass. Til tross for høy aktivitet på hele sykehuset har vi klart å opprettholde god kvalitet og fornøyde pasienter.

Haraldsplass diakonale sykehus holder fortløpende oversikt over de nasjonale kvalitetsregistrene sykehuset rapporterer til. Sykehuset har i hovedsak gode resultater – med grønne tall på de ulike kvalitetsindikatorene vi måles på. Der vi ikke oppnår de nasjonale målene, følger vi opp de ulike fagmiljøene for å finne mulige forbedringer i pasientbehandlingen.

Selv om Haraldsplass har noe høyere bruk av bredspektret antibiotika enn i 2019, er forbruket av bredspektret antibiotika per døgn likevel det laveste i Norge. I 2024 økte antallet kliniske studier ved sykehuset fra seks til åtte, en økning på 33 prosent. Med 16 prosent skjemabaserte konsultasjoner skiller Haraldsplass seg positivt ut ved å opprettholde en høy andel digitale skjema. Økt bruk av digitale skjema vil fortsatt være en prioritet i 2025.

I 2024 har det vært økende ventetid og flere fristbrudd for polikliniske timer innen flere fagfelt. Samlet ventetid på 82 dager er langt over målet for 2024, til tross for en økning i antall behandlede pasienter. Økningen i ventetid skyldes først og fremst en økning i henvisninger og at sykehuset har nådd et kapasitetstak innen kirurgiske fagområder, som plastikkirurgi og fotkirurgi.

Som følge av ventetidsløftet har sykehuset satt i verk en lang rekke tiltak for å redusere ventetidene, blant annet kveldspoliklinikker, flere ansatte på utvalgte fagområder, tydeligere rutiner for håndtering av ventende, bedre oversikt over hvem som venter, og økt bruk av digitale skjema. Etter hvert som sykehuset tar imot stadig flere pasienter på poliklinikken, øker ventelistene til kirurgi. I 2025 blir det derfor viktig å redusere også ventetiden til kirurgi.

Sist oppdatert 06.03.2025